ZÁJEZD TURECKO-SÝRIE-JORDÁNSKO-IZRAEL  (A JEŠTĚ PŘES KYPR A RHODOS)

IZRAEL 9/97

Ráno vstávám v 6 hod. Koukám na krásný východ slunce nad Egyptem. Sklízíme věci, vyrážíme po sedmé a na hranicích jsme v 8 hod. Měníme peníze na výstupní vízum z Jordánska - 6,5 USD. Vyplnili jsme nějaký kartičky, dostali razítko a jedeme v 9:30 na hranice do Izraele u města Eilat. Tam šílený zmatek. Všechny zavazadla musíme vyndat z autobusu a včetně našich bot musí projít detektorem, my také bosi pocházíme přísnou kontrolou. Každého zvlášť vyzpovídali, mě se ptali, jestli vezu nějakou munici, zřejmě vypadám jako terorista:-).  Měníme peníze - 120 USD = 390 Sh (šekelů).  Ve 12:30 máme vše za sebou a vjíždíme do Izraele a posouváme čas o hodinu zpět.

Jedeme okolo Rudého moře. První zastávku máme hned v EILATU, v podmořském akváriu. Je to celý areál turistických atrakcí.  Nejdříve jdeme na simulaci vesmírné lodi - připoutat do sedaček, a zažíváme výbornou simulaci letu vesmírem a pádu do moře. Sedačky se přitom s náma pořádně houpaly ze strany na stranu:-). Dále vidíme obrovská akvária se žraloky, jinde zas želvy, rybičky, medúzy... Hlavní podmořské akvárium je ale 6 metrů pod hladinou moře, kde můžeme pozorovat život v moři - samozřejmě vše upravené kvůli turistům, aby vše bylo co nejbarevnější:-). Korály, rybičky... Spousta lidí ze zájezdu sem ani nešla, (protože vstupné bylo 55 šekelů, což je cca 550Kč) a myslím, že přišli o hodně.

V pozadí stavba, ve které je podmořské akvárium...

Pohled na město Eliat.

Potom jdeme za nimi tedy na pláž, užít si taky trochu Rudé moře.

V 17:30 odjíždíme do kempu, který je odtud 50 km, takže přijíždíme zase za tmy:-). Kemp je takové tábořiště kousek od silnice, hned vedle pumpy a kousek od něj je letiště. Pumpa je naštěstí osvětlená, tak aspoň trochu vídíme, kde jsme. Nad námi vzlétají a přistávají  téměř nepřetržitě letadla, ze silnice slyšíme projíždějící auta. Takže ticho si tu určitě neužijeme. Ale stejně je to tu super!  Prostor je plný datlových palem, takže si mezi nimi rozkládáme spacáky. Na zemi je pár popadaných datlí. Záchody tu jsou, dámské jsou ale zamčené, tak aspoň jeden záchod je v provozu:-). Poprvně jsme tu vyzkoušeli Phar-X  - dezinfekci do vody, protože tady je to opravdu nejisté:-), ale voda je po něm pěkně hnusná!

Ráno se probouzím v 6 hodin. Chvíli jsem jen tak ležela a konečně si prohlížím, kdeže to vlastně spíme. Na palmách jsem viděla, že datle jsou svázané do pytlů, aby nepadaly na zem. Na jedné palmě vždy asi 6-8 větších pytlů.

V 7 hod vyrážíme dál do národního parku Timna v Negevské poušti v jižním cípu Izraele. Nachází se zde nejstarší měděné doly na světě, téměř 6000 let staré. Někteří na to opět kašlou a zůstávají v kempu. V parku Timna platíme vstupné 21 šekelů, dostáváme plánek a jedeme autobusem - po cestě zastávky:  skalní útvar "hřib", "Šalamounovy sloupy", šachty-hodinová trasa pěšky, v šachtách dochované skalní rytiny , uměle vytvořené Timna jezero.

V celém parku bylo pusto, skoro to vypadá, že jsme tu sami, až na jednoho jediného turistu na kole - dal se s námi do řeči,  byl to totiž český student, který pracuje v Eliatu v kasinu na 3 měsíce. Byl rád, že si zas může popovídat česky, vzal si pak od řidičů dvě pivka a vyráží dál po parku:-).  Na konci prohlídky jsme dostali prázdné skleničky a mohli jsme si nabrat barevný písek a vytvořit si tak vlastní suvenýr. Barevný pouštní písek a věci z něj jsou tady všude hodně oblíbené turistiské lákadlo. V 11:30 jedeme.

Po cestě vyzvedáváme ostatní v kempu a nabíráme směr Mrtvé moře. K němu jsme dorazili po necelých třech hodinách jízdy. Mrtvé moře má úžasnou barvu, jen tu idylku trochu ničí obrovské stroje na těžbu soli na druhé straně. Nejdříve si vyslechneme pokyny - ve vodě nesmíme dělat prudké pohyby, abychom někomu nestříkli vodu do očí. To by asi pálilo! V okolí mrtvého moře prý žije pouze jeden druh ptáků, jinak nic. Moře má až 25% soli, normálně je v moři 4-6% soli. Postupně ale moře vysychá a navíc ho ničí kosmetické firmy, které používají tuto léčivou vodu, hlavně firma Ahava. Je to opravdu zvláštní, ležet na vodě, už chápu ty obrázky s lidma, co si v Mrtvém moři čtou noviny, koneckonců, vidím je i tady na vlastní oči:-). Opravdu to funguje, nemusím se vůbec hýbat a prostě si jen tak ležím. Voda je teplá, ale teda vůbec není osvěžující. Je to jako být v horké husté omáčce. Docela jsem se těšila, až to ze sebe osprchuju v tom horku a konečně se osvěžím chladnou sprchou na břehu:-).

A jedeme dál. Ostatní jedou do kempu, my a ještě 4 lidi jedeme dál, rovnou na archeologické naleziště Kumrán na severozápadním břehu Mrtvého moře. Autobus nás vysadil v 16 hod., průvodkyně jede mezitím do Jeruzaléma zajistit na zítra ubytování. KUMRÁN - nachází se zde trosky sídliště Esejců a jeskyně, v nichž byly objeveny hebrejské rukopisy části Starého zákona, z nichž některé byly vloženy do džbánů, z období asi okolo 1.století př.n.l. = známé "Svitky od Mrtvého moře".

Po prohlídce Kumránu  nás autobus zas nabírá a jedeme do kempu.  Spíme u nějaké budovy se zavřenýma záchodama a teče tu hnusná chlorovaná voda.  Z toho ani čaj nechutná. Noc byla šílená. Luďa má horečku, já jsem se musela jít asi ve dvě hodiny mezi palmy vyzvracet, a ještě navíc mi vedle karimatky leze strašně obrovský brouk, fuj. Navíc tady někdo šíleně chrápe...

Ráno se probouzím v 5, není mi zrovna nejlíp. Sklízíme věci a jedeme v 6:30 na výstup na pevnost Masada. MASADA - pevnost je symbolem izraelského boje za svobodu a symbolem národní hrdosti, na seznamu UNESCO. Leží na 800 m vysokém skalním útesu nad hladinou Mrtvého moře. Hlavním úkolem bylo bránit jihovýchodní hranice tehdejší Judei. Při povstání proti Římanům se zde 1000 židovských obránců Masady bránilo desetinásobné římské přesile. Zbytky vojenských táborů okolo pevnosti jsou zde dodnes. Když bylo jasné, že pevnost už nelze ubránit, spáchali Židé i se svými rodinami hromadnou sebevraždu, aby unikli krutému údělu otroků. K vidění obranné valy, palác, věže, dokonalý systém zásobování vodou, veřejné lázně, bazén.

Uau, tak to je hora! Výstup na ní je pěkně drsný, leje z nás, ale je odtud nádherný výhled na Mrtvé moře. Nahoře hned běžíme k vodovodu, kde teče výborná studená pitná voda. Je to tu obrovské, a docela dost turistů. Dolů i nahoru jezdí lanovka, ale pořádně drahá.

Když jsme pak po prohlídce Masady chtěli jít zpátky dolů, nepustili nás s tím, že cesta dolů je uzavřená kvůli nějaké práci, a že musíme jet lanovkou. Ptali jsme se u lanovky, kolik to stojí a zaujali jsme oblíbený postoj "blbce a zmateného chudého turisty", dokud ten už zoufalý pán neřekl: "ok, no money" . Takže jedeme zdarma. Vstup jsme vlastně měli taky zadarmo, protože jsme tu byli před 8 hod, kdy ještě nebyla otevřená kasa.

Čekáme pod Masadou na ostatní. Po chvíli přivedli dva strážníci k naší skupině Miloše. Prý přelezl na Masadě nějaká vrátka a oni ho chytli, a jsou pořádně vzteklí. Když uzavřeli nahoře tu cestu dolů, tak Miloš prý chtěl jít dolů oznámit, že jsou ostatní nahoře a nemůžou dolů. Hlídač si myslel, že je to terorista a strašně na něj řval. Prý už chtěl i střílet, protože ho Miloš ignoroval. Navíc Miloš tak trochu vypadá jako terorista:-). Takový zarostlý "přírodní" člověk:-)  Nakonec se to vysvětlilo.

Jedeme do kempu, ještě se aspoň vykoupeme v Mrtvém moři, když už jsme tady:-). Všude v ulicích je spousta vojáků, dokonce prý i kontrolují tašky při vstupu do obchodů. je 10 hod, a my si aspoň půl hodinky si vychutnáváme koupel v Mrtvém moři.

Pak jedeme dál, dostali jsme se na území západního břehu Jordánu, po cestě míjíme čtyři policejní hlídky, jsme na území organizace pro osvobození Palestiny. Okolo nás ohražená území okolo cesty, kde je vše zaminované.  Vjíždíme do Jeruzaléma, šílený chaos a provoz. Po cestě jsou rozvěšené vlajky Izraele a ČR na počest návštěvy Václava Havla v Izraeli.

První zastávka je BETLÉM - místo narození Ježíše Krista, leží asi 8 km jižně od Jeruzaléma. Chrám narození Páně nad jeskyní, kde se Ježíš narodil, "Mléčná jeskyně", kde Panna Marie kojila Ježíše... Chrám je nádherný a obrovský. Jsou tady stovky lidí.

Pak bereme věci z autobusu a přes místní trh jdeme do hostelu TABASCO, kde máme spát. Pokoje jsou po 12-ti lidech, patrové postele. Na posteli už jsem nespala, ani nepamatuju:-). Budeme zde 3 noci. Dali jsme si bágly do pokoje a jdeme se projít do muslimské čtvrti Jeruzaléma. Ještě není šest a většina obchodů už je zavřená. Už to vypadalo, že dnes už si nikde nic dobrého nedáme, když se před námi objevil stánek s klobásama! Ta vůně! Dali jsme si a k tomu místní pivo Masada. Už je tma a začíná být docela zima. Vracíme se do hostelu, kde se jdeme konečně osvěžit sprchou. Někteří se šli podívat ke Zdi nářků, jak Židé zpívají večer před svým svátkem.

A v noci horor! Přímo u hlavy jsem slyšela v noci šustění tašky, ale byla absolutní tma, tak jsme si říkala, co to je, jestli nám tady někdo z místních nekrade jídlo. Bála jsem se i pohnout, bylo to fakt těsně u mě. Až když už to trvalo strašně dlouho, tak jsem se zkusila pohnout. Něco se leklo a uteklo. Pak mi došlo, že po hostelu jsou zase všude toulavé kočky a v noci nám jedna sežrala z tašky náš poslední arabský chleba:-).

Ráno se probouzím v 7 hod. Jdeme si vybaveni plánkem města prohlédnout Jeruzalém. JERUZALÉM je jedním z nejdéle osídlených měst. Svaté město tří náboženství (Židů, křesťanů a muslimů). Má 3 části - ve středu Jeruzaléma je Staré město obehnané hradbami, Východní Jeruzalém, a Nové město. Ve Starém městě je čtvrť arménská, křesťanská, muslimská a židovská. Na Chrámové hoře stojí Skalní chrám se zlatou kopulí. Nedaleko něho je Zeď nářků. To je nejposvátnější židovské místo. Původně tu stál chrám potavený Šalamounem, ten byl zničen a postaven nový Chrám. Ten byl zničen Římany, dochovala se pouze jedna jeho zeď - Zeď nářků. Dalším vyhledávaným místem je Via Dolorosa - křížová cesta, která sleduje poslední kroky Ježíše. Vede ke Chrámu božího hrobu na hoře Golgota. Oblíbeným místem je i Getsemanská zahrada, kde Jidáš zradil Ježíše a rostou zde přes 2000 let staré olivovníky. Mešita Al-Aqsa, Skalní dóm - Omarova mešita.

Výhled z hradu na Jeruzalém...

Chrámová hora se Skalním chrámem...

Jdeme do muzea, sleva na kartu nám neprošla, ICOM prý neznají. Nejdřív mě to naštvalo, ale když jsem viděla muzeum - vše mě přešlo. Uprostřed obrovská archeologiská zahrada, všude videa, televize, pouští filmy, všude makety - většinou pohyblivé. Tak tomu říkám nádherný muzeum! Klobouk dolů!

Prošli jsme si další památky v JeruzaléměSion, Davidův hrob, zříceniny... Jdeme ke Zdi nářků - zkontrolovali nám batoh. Každý samozřejmě musel na svoji polovinu - muži a ženy zvlášť. Dále Chrámový pahorek - prohlídka. Zlatá mešita, Skalní chrám, Islámské muzeum, Mariin hrob, Getsemanská jeskyně a zahrada, Chrám národů, poutní místo Poster Noster - jeskyně, kde Ježíš učil Otčenáš, kaple Nanebevstoupení - otisk nohy ve skále, Hrob tří proroků Aggease, Malachiáše a Zachariáše- to bylo super, kostel Pláče Páně...

Brána města

Kostel všech národů

Hrobky proroků

Na chodbách Otčenáš ve všech jazycích, český je asi zrovna v rekonstrukci:-)

Zeď nářků

U zdi nářků. Ve všech spárech mezi kameny jsou nastrkané složené papírky s modlitbama a přáníčkama.

Jeruzalém hrad

Pak křížová cesta Vis Dolorosa. Na prvním stanovišti křížové cesty se k nám přidal místní chlapík a celou cestou nás provedl, pak si řekl o peníze. Řekl si o 50 Sh (500Kč), dostal 10Sh a byl pěkně vzteklý:-). Po cestě jsme se stavěli dnes už podruhé na arabskou specialitu - plněný arabský chleba - tady do toho dával masové smažené kuličky, ale tááák dobrý! Sedli jsme si u něj k jedinému stolku a užívali si konec náročného dne. Je 19 hodin.

Ráno vstávám v 7 hod. Jdeme asi po osmé na Hrob Ježíše Krista, včera jsme se až k němu nedostali, celé dny tam stojí dlouhé fronty. Prodávají tady různé věci, které si každý může položit na hrob Ježíše. Kupujeme si taky suvenýr malinký dřevěný křížky. Prospekty mají i v češtině.  Ještě jednou jsme si prošli křížovou cestu, dnes už bez průvodce:-).

Chrám Božího hrobu...hrobka Ježíše Krista

Dále místo narození Panny Marie, Hrob Herodovy rodiny, další klášter, Israel muzeum... no prostě je tady toho strašně!

Narazili jsme na nějaký supermarket, u vchodu nám opět prohlédli batoh...

K večeru jsme znovu zašli ke Zdi nářků, odnesli jsme nákup do hostelu a zašli ještě jednou do Chrámu Božího hrobu. Cestou jsme procházeli typické místní obrovské trhy. Všude jsme něco ochutnávali:-). Nakládanou zeleninu, oříšky, gumové cukroví...vše mají v obrovských pytlích a nádobách a všichni nám nabízí, abychom ochutnali. Většinou je všechno buď ostré nebo sladké.  Cestou do hostelu jsme samozřejmě nemohli vynechat náš oblíbený stánek s plněným chlebem. Prodavač na nás už z dálky mává, směje se od ucha k uchu a začíná připravovat jídlo. Dal nám hned do ruky jednu masovou kuličku, aby se nám lépe čekalo, než to připraví:-). Protože na nás nějací kluci hází kamínky a křičí, něco jako "Němci, vraťte se domů", radši si to jdeme sníst do hostelu. Už je tma.

Ráno v 8 odjíždíme do Jericha. Projíždíme okolo tržnice, kde asi před 2 měsíci vybuchla bomba, bylo to i u nás ve zprávách. Navšívili jsme Muzeum holokaustu - sice pouští až od 9-ti ale dveře jsou otevřené, tak se pouštíme sami.

Dále po cestě jedeme na vyhlídku do hor, po které začal autobus pořádně kouřit, ale řidiči to spravili, jsou to drsňáci. JERICHO - považováno za jedno z nejstarších měst na světě. Nejstarší osídlení datováno až do roku 9000 př.n.l. Sídlo palestinské samosprávy, hlavní město Palestiny, sídlo Jásira Arafata. Jsou tu všude banánovníky, citroníky, datlové palmy a okolo samá poušť. Synagoga, židovská mozaika, Hishamův palác - s mozaikou "strom života". Je zde prý vždy o 10°C více než v Jeruzalémě.

Vykopávky města Jericho

Po prohlídce vyjíždíme na Horu Pokušení, kde stojí klášter Pokušení, ale zastavili jsme v půlce a jdem pěšky, nahoru už by autobus nevyjel, i když jinak zvládá drsný terén dobře, tohle je opravdu hodně strmý kopec.

Hora pokušení

Dále jedeme ke Galilejskému jezeru do kempu,  kde budeme tři noci, cestou přejíždíme řeku Jordán. Kemp je příjemný, Galilejské jezero klidně šumí.

Z kempu se ve čtyřech vydáváme na KURSI - vykopávky kláštera,  opět s mozaikami, je to asi 3 km pěšky. Zkoušeli jsme stopovat, to se podařilo až po dvou kilometrech, ale aspoň něco:-).

Na zpáteční cestě už nám ale nikdo nezastavil. Všude kolem silnice jsou varovné cedule "MINES", takže raději ze silnice nikam neuhýbáme, šlápnout na minu opravdu nechci:-). V kempu se jdeme vykoupat, pláž je kamenitá, docela velké vlny, ale příjemně teplá voda. Vyvěrá tady syrný pramen a všude to tu tím smrdí. To se v noci asi nadýcháme, jestli se otočí vítr:-). Ohřála jsem opět konzervu a uvařila čaj. Kolem nás jsou palmy, protější břeh je krásně ovětlený, je příjemný větřík.

Ráno probuzení v 7 hod. Průvodkyně přišla s tím, že se musíme odstěhovat z trávníku, že jsou v zemi nějaké nebezpečné trubky nebo co, tak se přesouváme blíž k jezeru na kamenitou pláž.

V 8 hod vyrážíme směr město Tiberias, někteří zůstávají v kempu. TIBERIAS - rekreační centrum, jsou zde léčivé prameny, nachází se zde Velká Mešita, klášter Apoštolů, synagoga, hrob Rabii Meir Ba´al Hanese, směs mnoha stylů.

Vyšli jsme na věž, která je součástí opevnění města, a když jsme scházeli začal na nás vykřikovat místní dědula, že se tam nesmí, tak jsme mu utekli:-) Je to moc pěkné město.

Stavíme na řece Jordán, na  místě, které je upravené pro křty.

Jedeme dál, nacházíme se nyní v oblasti Golanských výšin. GOLANY jsou strategická plošina a hornatá oblast, které stále zůstává sporným územím mezi Izraelem a Sýrií, dvě třetiny jsou okupované Izraelem. Žije zde cca 30.000 obyvatel, kteří si mohou zvolit jak Syrské tak Izraelské občanství. Na Golanech vidíme stopy po neustálých bojích mezi Izraelem a Sýrií, rozstřílené domy a mešity.

Na Golanech jsme navštívili Kibuc Merom Golan. KIBUC je označení pro zemědělskou osadu v Izraeli,  která hospodaří formou kolektivního vlastnictví. Zisky jsou investovány zpět do osady poté, co jsou zajištěny základní životní potřeby členů kibucu - strava, oblečení, bydlení, zdravotní a soc. péče, ale i kulturní a sportovní vyžití.

Bydlí tu asi 300 lidí, je tu školka, jídelna, bazén, ZOO. Děti po dosažení věku 3 měsíce jdou do dětského domova. Dostali jsme se i do jednoho bytu, kerý byl dobře vybavený včetně počítače. V 1 baráku bydlí 3 rodiny. Dále nás místní obyvatelka zavedla do krytů, kde se ukrývali při bombardování. Byli jsme i v dětském domově, ten je moderní, ale děti z nás byli hodně vyplašené a báli se nás. Rozdali jsme jim tedy aspoň pár cukroví. V ZOO mají slepice, pávy, papoušky, ovce, koně, krocany... Je odtud nádherný výhled na jezero.

Pak nabíráme zbytek lidí v kempu a směřujeme do lázní na celé odpoledne...

Lázně CHAMAT GADER - archeologická lokalita a lázeňský komplex. Na místě vyvěrají přírodní horké prameny, které se využívaly už v antických dobách, k vidění jsou vykopávky starých lázní. Vstupné 37 Sh (cca 370Kč). Je to obrovský areál. Nejdříve jsme se byli podívat na papouščí show, trvala asi 20 min, papoušci jezdili na kole, táhli zapřažené vozíky, jezdili na kole po laně, na skluzavce, dělali otočky...prostě roztomilý, teda kdo měl trpělivost je tohle naučit?

Je tady i krokodýlý farma a další atrakce. Procházíme okolo krokodýlů, je jich tu dost, ale naštěstí jsou klidní a vypasení:-).

Je tu skleník plný květin a barevných ptáčků. Jdeme do bazénu. Bazén je od nejstudenějšího po nejteplejší. Jeden studenější bazén 26°C, a velký bazén, který je na jednom konci od 37°C, dále 42°C - do něj vyvěrá pramen, který má 53°C. Jít rovnou do toho horkého bylo skoro nad mé síly, ale vlezla jsem tam.

Toto je tzv. "turistické opálení"

V lázních jsme strávili od 14:30 do 21 hod. Pak zpět do kempu.

Ráno jedeme v 7:30. Po cestě Hora Tábor v nadmořské výšce 575 m, na něm Chrám Proměnění.

Pak navštěvujeme město Nazareth. Zde žila Marie s Josefem a Ježíš zde prožil část svého života. Je zde Bazilika Zvěstování a kostely a kostely a kostely...pomóc!  Kána Galilejská - místo prvního zázraku, kde Ježíš proměnil vodu ve víno, místo, kde nasytil zástupy, hora Blahoslovenství s kostelem, Kostel znovuzjevení -  skála, kde stál Ježíš. Je tady pořád co pohlížet:-).

Hora blahoslavenství

Po prohlídce města v 15:00 hod jedeme zpět do kempu. Dnes budeme trochu více relaxovat.  Jdem se koupat, jsou velké vlny.

Ráno jdeme v 7:30.

KAFARNAUM - vykopávky.

Gamla - město zničené Římany přírodní rezervace a národní park v centru Golanských výšin. Zde římská armáda v r. 67 zmasakrovala 4000 Židů, přežily pouze 2 ženy. Nachází se zde nejstarší objevená synagoga v Izraeli. K vidění krásný Gamelský vodopád - největší vodopád v Izraeli vysoký 51 metrů, pod ním je další, vysoký 21 metrů. Dolmenové pole. Dolmeny - prehistorická megalitická stavba z kamenných bloků, patrně zbytek vnitřního prostoru pohřebních mohyl.

Dolmenové pole.

Gamla park, v dálce Tiberiatské jezero.

Zničené staré město Gamla (kdo hledá najde)

Další zastávka - prostřílené domy arabských Syřanů a rozstřílená mešita. Našli jsme tady ještě ostré patrony.

Další zastávka - výhled na město Kunejtra, z velké části zničené a opuštěné hlavní město provincie Kunejtra poblíž hranic Izrael-Sýrie.

Dále výhled na horu Hermon. HERMON je horské pásmo v délce 150 km na pomezí Libanonu a Sýrie s nadmořskou výškou 2814 m n.m. Vrchol Hermonu vlastní Sýrie, jižní svahy jsou Izraele - tyto svahy jsou nejvýše položeným místem v Izraeli, hlavní vrchol je nevyšším bodem Sýrie. V zimě a na jaře vrcholky pokrývá sníh. Je zde jediné Izraelské lyžařské středisko s mnoha sjezdovkami všech stupňů obtížnosti, součástí je i lyžařská škola, horská služba a mnoho restaurací. Izraelské bezpečnostní služby mají na hoře ve výšce 2224 m instalovány vojenské radarové a sledovací zařízení pro monitorování syrských a libanonských aktivit. Sýrie představila v r. 2005 své plány pro vybudování mnohamiliardového zimního střediska na své části hory.

Dále Banias - archeologické naleziště v místech antického města Caesarea Filipova, vykopávky antického města na úpatí hory Hermon. Dostali jsme plánek, procházíme  parkem, nebo spíš "džunglí", z vyhlídky vidíme vodopád. Naproti přes silnici věže, odkud by byl krásný rozhled, ale před třemi týdny tu bylo zemětřesení a spadl tam jeden mostek, takže jsou zavřené.

Dále jedeme do přístavního města Akko (UNESCO) - Herkules si zde údajně léčil rány a pobýval zde i Marco Polo. Městem prochází pobřežní železniční trať. Nejdříve jdeme do podzemí 8 m pod povrchem, chodby, sály. Pak na mešitu. Dál citadela.

V 17 hod jedeme do kempu. Jedeme okolo Kibucu s názvem Masaryk. Založili ho lidé, kteří přišli z Čech, Slovenska, Polska a Litvy. Je známý tím, že vyrábí televizory. Spíme u silnice u jakéhosi tábořiště, vedle něj je restaurace, kam můžeme chodit pro vodu. Všude běhají toulavé kočky.

Ráno vstávám v 6 hod. Jedeme v 7:30 do města Haifa a v 10 hod máme zajištěný trajekt na Kypr.

HAIFA - největší izraelský přístav, průmyslové a kulturní centrum, celkově 4. největší město Izraele. Mají úsloví "V Haifě pracují, v Jeruzalémě se modlí a v Tel Avivu se baví". Je tady velká průmyslová zóna a ropná rafinérie. Hofyafe="krásné pobřeží". Celkem 17 km pobřeží, z toho zabírají 5 km pláže. V Haifě jsme navštívili dominantu celého města - Světové centrum Bahájí se zlatou svatyní Bába a přilehlými zahradami, které jsou na seznamu UNESCO.

Zahrady jsou nádherný a je tu výhled na přístav. Tradičně jsme mohli vstoupit pouze bez bot. Dostali jsme prospekt v češtině. Je to tady krásný! Dále jsme navštívili Karmelitánský klášter Stella Maris, který sloužil během Napoleonských válek jako nemocnice, nyní teologická kolej Karmelitánů. Kaple - biblické výjevy.

Bahai chrám

Haifa - přístav

Hledáme ve městě, kde vyměnit zbylé peníze zpět na dolary, ve dvou bankách byly příšerné fronty, třetí banka byla prázdná, ale peníze nemění. Poradili nám nějakou malou směnárnu, kam jsme museli rychle běžet, protože nemáme už čas. Ale zadařilo se a běžíme k autobusu.

Jedeme k trajektu. Prohlídka všech zavazadel, papíry, otázky... Pak zavazadla zase zpátky na vozíky, některé posílají na loď, zbytek bereme sami. A jdeme na trajekt. Tam nás zase nechtěli pustit. Nezdálo se jim totiž, proč chceme jet přes Kypr. Nakonec nás pouští, vzali si naše pasy s tím, že zítra dostaneme místo nich po dobu pavby nějaké papírky.

Loď se jmenuje Sea Harmony - Poseidon lines. Mohli bychom spát nahoře na palubě, část je zastřešená, uvidíme. Je 13 hod, odjezd má být v 18 hod. Pak přišla průvodkyně s tím, že se odjíždí až ve 20 hod. Měníme si čas o hodinu dopředu. Trajekt se postupně naplňuje, jak na něj najíždí auta a autobusy. Na horní palubě se rozlévají kaluže, jak se trajekt houpe. Tak to si asi usteleme někde jinde:-).

Vyplouváme v 19:30 už za tmy a loučíme se s Izraelem a s Haifou, od které se vzdalujeme a vyplouváme na širé moře. Jdem se projít po lodi. Je tady bar, free shop, restaurace, směnárna, společenský sál s televizí, kde se dá spát i mezi sedačkama, jako v kině:-). Nahoře by přece jen byla zima a mokro, i když to zpočátku vypadalo lákavě:-). Začali jsme všichni vytahovat poslední zásoby alkoholu a rekapitulovat naší úžasnou cestu:-).

Ráno vstávám v 6, je docela zima. V dálce už jsou vidět světla na pobřeží Kypru v přístavu Limassol...