KALININGRAD + POLSKO 8/99

Takže vjíždíme do Ruska. Platí se tady ekologický poplatek - autobus platí 200 USD, auto asi 85 USD. Jen nevidíme nikde směnárnu, je tady docela mrtvo. Zdejší průměrný plat je prý 195 DEM, minimální je 18 DEM, důchodci berou 38 DEM.

KALININGRAD - hlavní město Kaliningradské oblasti. Nachází se zde Kaliningradská katedrála ze 14.stol., Sackheimská brána, Královská brána, Dům Sovětů, ZOO, náměstí Vítězství (centrum), Kantova univerzita, hradby...

Navštívili jsme katedrálu,  mohylu Immanuela Kanta (slavný místní rodák, filozof). Dále Dům Sovětů - velká mnohapatrová betonová stavba a jeden ze symbolů města. Byla postavena po r. 1945 na místě starého hradu, jehož ruiny byly odstřeleny. V budově měly sídlit úřady pro město. Kvůli problémům se statikou musela být ale stavba pozastavena a nebyla nikdy využita. Po r. 1991 se veřejně začalo o budově mluvit jako o symbolu komunistické zrůdnosti. (Přes mnohé spory se přece jen podařilo budovu dokončit a byla otevřena v r. 2006, mají tu vzniknout obchodní prostory.)

Katedrála (14. stol.)

Mohyla Immanuela Kanta

Dům Sovětů

Dále jdeme na Německý bunkr - už byl ale zavřený. Na náměstí je socha V.I.Lenina, přesně jako v učebnicích ruštiny:-)  Na ulici jsme uviděli žlutý pojízdný kontejner - prodávají točený kvas, vyhlášená ruská limonáda, samozřejmě to si musíme dát. Je to dobrota.

KVAS - nápoj vyráběný kvašením obilnin. Nechá se kvasit mouka, voda a sladové těsto, zředí se vodou, přidají se kvasnice, cukr, aroma a uvaří se. Kvas je pěnivý, s výraznou přírodní chutí a aroma žitného chleba. Uhasí žízeň, zároveň detoxikuje organismus. Reguluje zažívání, příznivě působí na srdce a pomáhá při boji s několika nemocemi.

Německý bunkr

Socha Emmanuela Kanta v parku

Na zdraví:-)

Bašta

V.I.Lenin na Náměstí vítězství

Jinak je ve městě všude strašný nepořádek, ani se nedivim, že tady tolik pijou:-) Na tržnici jsme koupili Kvas 1,5 l za 6 Rublů a Stoličnaja vodka za 45 Rublů, obojí je pro Rusko typické, takže bez toho nemůžeme odjet:-).

Tržnice je úplně šílená, prodávají tady snad všechno, nějaká bába tu má na zemi deku a na ní-mě to připadá jako odpadky, normálně prodává i ruku nebo nohu od panenky. No šílený. Byla tady nějaký turista a vytáhl foťák, že si to vyfotí a místní se za ním hned pustili, hned ho chtěli zmlátit. Ale utekl jim:-).  Ještě, že jsme si to taky nefotili, ale chtěli jsme:-).

Dali jsme si párek v rohlíku s majolkou, byl dobrý tak snad to přežijem.  Poblíž tržnice jsou nějaký stánky s občerstvením, máme čas tak se tam jdeme podívat. Jeden stánek "Rozlivnoe pivo", u druhého prodávají sušené ryby. Místní tady okolo stánků posedávají všude, kde se dá, kupují si sušené ryby a všichni to tady lámou a jí a kosti plivají na zem okolo sebe, takže je tady strašný bordel, odpadky, kelímky od piva a od vodky a ještě kosti... Ale aspoň si tady mají ty jejich děti kde hrát:-(. Síla. Takže popíjíme pivo a koukáme tady na ten bordel.

Zašli jsme si koupit kazetu s ruskou muzikou, pak jdeme směr autobus. Odjíždíme ve 20:00, ve 21:30 na hranicích s Polskem. Projeli jsme pomalu několik budek, kde si nás nikdo moc nevšímal, pak si nás jeden celník spočítal a jedeme dál. Pak další budka, tady už si vybrali pasy. Vedle nás velice důkladně celníci prohlíží nějaký polský osobní auto, lezou jim do motoru, lehají si na zem a koukají zespoda na auto, všechny věci ven z auta, prohlíží lékárničku, vyndavají věci z kufrů, lezou jim v autě..no jako blázni. Je tady strašný vzduch, nedá se ani pořádně dýchat, jak je dusno. Jdou nám prohlídnout ještě autobus a jedeme na polskou stranu. Tam jen 15 min a vjíždíme do Polska. Celou dobu na hranicích jsme museli čekat v autobuse, bylo tu fakt nedýchatelno, skoro jsem se dusila, to byl horor!

Jedeme ke hradu Malbork, u kterého se i vyspíme. Na místo jsme dorazili asi v 1 hodinu. Stavíme stan v absolutní tmě, nevidíme vůbec, kde jsme, ani hrad, pod kterým prý jsme. To jsem ráno na to zvědavá.

Ráno probuzení v 8 hod. Konečně vidíme, kde jsme to vlastně postavili stan. Kousíček od nás je hrad, no ten je opravdu obrovský!

Jdeme na hrad. Německé marky neberou a směnárna tu samozřejmě není. Letíme tedy rychle do města, protože prohlídka hradu trvá prý 3 hodiny, tak abychom to stihli. Směnárna má ale až od deseti, tak jdeme zpátky ke hradu, průvodce posunuje sraz o hodinu na 12:30. Někdo objevil ve městě směnárnu otevřenou už od 9:00, takže zas letíme zpátky do města. Našli jsme jí, měníme peníze a zas rychle zpátky na hrad. Jdeme do toho. Hrad je opravdu neskutečně obrovský, všude expozice.

MALBORK - dominanta města Malbork, křižácký hrad postavený německými rytíři 1274-1400. Je jedním z největších středověkých opevnění v Evropě. V jedné z věží je Muzeum jantaru - šperky.

Uvnitř je další vstupné na věž. Když máme prohlídku za sebou, jdeme ještě do města.

Pak jdeme k autobusu a čekáme na ostatní. Je strašný vedro, ani se tady není kam schovat před sluncem, je to šílený. Dost lidí přišlo pozdě asi o 45min, průvodce jim sice vynadal, já jsem už tak upečená, že mi to je jedno. Jedeme do města Gdaňsk 56 km. GDAŇSK - největší přístavní město, milion obyvatel. Ve staré části města jsou gotiké kostely, renesanční radnice a velký mlýn ze 14.stol. Zachovala se středověká dispozice města s devíti souběžnými uličkami.

Máme rozchod 2,5 hod. Jdeme do starého města - Františkánský kostel, horní brána, mučírna a vězení, zlatá brána, radnice, sv. Marie, Neptunova kašna, přístav, sv.Mikuláš, mlýn, bašta Jacek, opatský dům, zbrojnice...

Františkánský kostel

Horní brána

Mučírna a vězení

Zlatá brána

Radnice...

...a pohled z radniční věže

Zbrojnice

Měníme zbytek polských na DEM. Chyběl nám 1Zl, tak jsme mu doplatili 9,50 v korunách. Ani mu to nevadilo. Po celém městě jsou davy lidí, je tu opravdu hodně rušno. A do toho to horko. Až před odjezdem z města se trochu zatáhlo.  Odjíždíme v 17:00 hod, jedeme na hranice.

Tam jsme dorazili v 5:45. Průvodce nás ze zvyku před hranicema vzbudil, ale hranice jsme projeli bez zastávky, tak se nám zas omluvil:). V 7:30 jsme dorazili do Hradce Králové. Co teď? Loučíme se, jdeme na autobus, jede už v 8:00, takže hned nasedáme a jedeme směr Praha. Má tam být v 10:00. Autobusák jede jako blázen, takže jsme dorazili do Prahy v 9:40. Jdeme hned zas na metro na nádraží (no my se snad nezastavíme), vlak na Plzeň jede v 10:06, takže si ještě dáváme párek v rohlíku a domů. Ve 12:10 doma.