ZÁJEZD   IRSKO  (+PŘES BELGII, ANGLII A WALES)

ANGLIE, WALES 8/98

V 00:30 jsme na hranicích z Belgie do Anglie. Na hranicích jsme vyplnili nějaký formulář, po jednom jsme si chodili pro razítko, sem tam se na něco zeptali, měli velký problém s tím, že máme jen 70 liber. A co by ještě nechtěli? Naše celé úspory:-). Pojedeme trajektem přes kanál La Manche. V 1:30 jsme se nalodili a vyplouváme, cesta potrvá 1,5 hod.

LA MANCHE - část Atlantského oceánu, který odděluje Velkou Británii a Francii. Spojuje keltské moře a Severní moře a je nejrušnější lodní dopravní cestou na světě. Je dlouhý 350 km, šířka 240 km až 34 km v nejužším místě.

Na trajektu jsme zašli do free shopu, no samozřejmě jenom podívat:-).

Ve 4:00 hod jsme dorazili do Anglie. Protože je ještě skoro noc, zastavili jsme na parkovišti, a zůstali tam až do 7:30, kdy pokračujeme dál. Aspoň jsme se trochu vyspali:-). Venku je pořádná zima. Řidič teď musí zvládnout jízdu po druhé straně silnice, tak snad nebude žádná kalamita. Přeřizujeme si čas o hodinu zpět.

Stavíme na Woodhenge, které je 1,5 míle od známého StonehengeWOODHENGE - patrně sloužilo k pohřebním rituálům, ale s určitostí se dodnes neví, k čemu stavba sloužila.

Pak jedeme na Stonehenge. Otevírají od 9:00. STONEHENGE - nejslavnější pravěký komplex menhirů a kamenných kruhů. První fáze stavby se datuje do roku 1900 př.n.l. Prstencové uspořádání kamenů souvisí se sluncem a měnícími se ročními obdobími a jeho stavitelé museli ovládat astronomii a aritmetiku. Stavba je o to působivější, když si uvědomíme, že všechny nástroje byly vyrobeny z kamene, dřeva a kostí.  Je zde pět útvarů zvaných Trilitony (soustava tří kamenů, dva svislé, jeden na nich vodorovně leží), nejvyšší z nich měří 8,5 m. Účel stavby je dodnes záhadou.

V porovnání s těma lidičkama je to fakt megastavba:-)

Ze Stonehenge jedeme dál a v 11 hod už stavíme u Avebury. AVEBURY - kamenný kruh Avebury Stone Circle u vesnice Avebury z období 2500 př.n.l.., největší kamenný kruh na světě, jeho účel neznámý. Má průměr 427 m, je tvořeno obřím prstencem skoro 100 pískovcových pilířů, širokým příkopem a výrazným valem. Kruh je tak rozlehlý, že v jeho středu je i vesnice. V Avebury jsme navštívili i muzeum.

Mohyla u Avebury

Zámek Avebury

Dále jedeme do Walesu. WALES - samostatná země na západě Velké Británie. Wales obývá keltský národ Velšanů. Cestou nás průvodce informuje o zvycích v anglických pubech - v každém je prý až 15 druhů piv, vedle výčepu je zvonek, na který výčepní zazvoní, když si hosté mohou objednat poslední pivo před zavíračkou. Národním symbolem Velšanů je drak a také pórek. Pode legendy poručil sv. David při jedné z bitev na pórkovém poli, aby si na helmy připevnili pórek jako poznávací znamení vojáků bojujících na stejné straně.

Najíždíme na dlouhý most mezi Anglií a Walesem.

Další zastávka je hrad Caerphilly. CAERPHILLY - druhá nejrozsáhlejší středověká pevnost ve Velké Británii. Je proslulý svou jihovýchodní "šikmou věží", která je následkem bojů během občanské války. Je opravdu obrovský!

Po prohlídce hradu jedeme do kempu. Kemp je docela příjemný. Zas už je zima. Zjistili jsme na vlastní kůži, že v noci není radno vylézat ze stanu, protože se na nás hned sesypou muchničky a celé nás poštípou. Je jich tady plno. Muchničky jsou hodně nepříjemný malinký mušky a jsou typické hlavně pro Anglii a Skotsko. No, to jsme si ověřili na 100%. Postříkali jsme se repelentem, snad to pomůže...

Ráno probuzení v 7:30, jedeme v 9:00. Dnes nás čeká tůra 25 km v pohoří Brecon Beacons s výstupem na horu Pen y Fan (886m n.m.). BRECON BEACONS je jeden ze tří národních parků Walesu, chrání rozsáhlé listnaté lesy, dlouhá údolí, velká vřesoviště, jezera, vodopády a bohatou floru a faunu (hlavně draví ptáci). Nejvyšší vodopád je 27 vysoký  Henrhyd Waterfall a dále jsou zde vodopády Ystradfellte. Pověstné jsou zdejší jeskyně jako Ogov Ffynnon Ddu.

Autobus nás dovezl na výchozí bod naší tůry a my vyrážíme za celkem příjemného počasí v 9:30. Je to tady opravdu nádherný! Na vrchol hory Pen y Fan  jsme dorazili ve 14:45. Na druhé straně hor na nás bude čekat autobus.

A na vrcholu...

Je to zajímavý, jak jsou ty kopce holý a je vidět daleko. Sestup z pohoří nám trval asi hodinku.  Dole jsme se šli ještě smočit do řeky, je horko a voda aspoň osvěží. Mezi účastníky je zas jeden dobrodruh, kterému jsme začali kvůli jeho oblibě piva říkat "pivní bratr". Dali jsme si s ním teď 7 piv a jedeme dál. Po hodince pauza na pumpě, abychom si nabrali další zásoby vody.

Jedeme do města Fishguard, kde můžeme navštívit místní typické irské puby. Dorazili jsme do města ve 20 hod, sraz máme ve 24 hod., do té doby můžeme poznávat...  Byli jsme ve dvou pubech, v obou přes 10 druhů piv. Ochutnali jsme Tennents Pilsner, Worthington, Carling, tmavé pivo Wort, Strongbow, holandské pivo Grolisch, no, to by pro dnešek stačilo:-). Puby mají svou úžasnou atmosféru, stojí za to je navštívit.

Autobus pro nás přijel pozdě, protože průvodkyně prý někde hledala ztracenou peneženku. Ač je půlnoc, ještě jedeme na zříceniny jednoho hrádku, a ve 3:15 vyjíždíme trajektem do Irska...