ZÁJEZD   POBALTÍ - LITVA, LOTYŠSKO, ESTONSKO + RUSKO + FINSKO

LITVA 7-8/99

Pátek 23.7.

V 7:00 vyrážíme do Prahy, odkud nás má odvážet Ford Tranzit do Hradce Králové. V Praze na místě srazu nastupuje hodně jiných zájezdů, ale všichni mají sebou slunečníky, takže to nebude nikdo od nás:-).  Postupně dorazili ostatní. V 11:00 se dovídáme, že řidič Fordu je svědkem autonehody a je u výslechu. Přijel nakonec až ve 12:30, Ford je strašná rachotina. Z Hradce odjíždíme před třetí hodinou, je nás celkem 41 lidí.

V 16:00 jsme na hranicích do Polska, v 18:30 projíždíme Wroclav...

Sobota 24.7.

V 1:00 máme krátkou zastávku ve Varšavě, pak až v 6:30 ranní pauzu v polském městě Suwalki. Na polsko-litevské hranice jsme dorazili v 7:00 hod. Na hranicích si opět vyžádali pivo jako úplatek za rychlé vyřízení. Jdeme si vyměnit peníze, měníme 100 DM=212 Litů. Na hranicích není moc rušno, za celou hodinu tady projelo jedno auto. V Litvě nemáme nikde mluvit rusky, aby si nemysleli, že jsme Rusáci - nemají je tady rádi. Lepší je nejdřív říct, že jsme Češi a pak teprve mluvit rusky. Vjíždíme do Litvy...

LITVA - nejvyšší bod země je 294 m.n.m., největší města: hl. město Vilnius, Kaunas, Klaipeda, Šiauliai.

Jedeme do města Kaunas. V Kaunasu je hodně muzeí - M čarodějnic, M polit. vězně, M lidové muziky, M medicíny, M sportu, M státání umělecké, M vojenské, M poštovní, M zoologické ( - 13000 exponátů zvířat).

Navštěvujeme Hrad, katedrálu sv. Petra a Pavla (z 15.stol., trojlodní bazilika), kostel sv. JIří, Jezuitský kostel, kostel sv. Archanděla Michaela, pozůstatky hradu, městská hala 53 m vysoká, Perkunův dům, radnice ze 16. stol. na náměstíčku Rotúšés aikšé (Radniční náměstí), palác Godlewského, synagoga..je tady toho dost. Procházíme Staré město, kterým vede dlouhá pěší zóna, ale moc živo tady není. Je strašný horko, úplně mi z toho třeští hlava. Než jsme vše obešli, město začíná ožívat a koná se tady hodně svateb.

Kaunas - hrad. Právě je tady svatba a vedle hradu čeká další svatba...

Kaunas - hrad

Kaunas - kostel sv. MIchala

Kaunas - v centru

Kaunas - Perkunasův dům

Kaunas - Biskupský dvůr

Kaunas - pomník u Vojenského muzea - věčný plamen

Kaunas - radnice

Ve 13:00 hod jedeme dál, do skanzenu Rumšiškés. RUMŠIŠKÉS - rozsáhlý skanzen staveb lidové architektury nedaleko Kaunasu se 140ti stavbami různého typu i stáří.  Leží v lese u Kauno marios - Kaunské jezero. Má 4 části - podle litevských regionů - Aukštaitija, Dzukia, Suvalkija a Žemaitija. Okruh skanzenem měří 7 km, zrovna se tady koná svatba. Kemp je pohádkový, skoro v každé chaloupce sedí nějaká babička. Je horko, máme už hroznou žízeň. Dali jsme si u vchodu dvě piva Baltijos, jinak tu mají jen sladké limonády. Dnes jsem měla k jídlu zatím jen dvě housky, takže pivo mi leze hned do hlavy.

Ze skanzenu pokračujeme v 17:00 hod, za hodinku dorážíme do kempu. Vedle kempu je jezero Galvé, nad ním z druhé strany hrad Trakai, kam jdeme zítra. Kemp pěkný. Ohřála jsem další konzervu, a pak relaxuju, pár lidí tu hraje košíkovou.

Pohled na hrad Trakai z kempu

Neděle, 25.7.

Ráno odjezd v 9:00 hod. Už v 8 hod bylo pořádné horko. Jedeme na hrad Trakai. TRAKAI - starobylé okresní město. Ve středověku bylo sídlem litevskýh vládců, nachází se zde jedna z nejvýznamnějších památek v Litvě - vodní hrad Trakai ze 13.stol. V 15. stol. vybudován druhý vnitřní ostrovní hrad. Za vstupní branou se rozkládá zámecký dvůr, vlevo zbrojnice a sklady, kde bylo později vězení. Po padacím mostě se přejde na nádvoří.

Trakai leží na poloostrově, kolem něj 3 jezera. Jezero Galvé (Hlava) má podle pověsti jméno podle hlavy křižáckého bojovníka, kterou tam hodil velkovévoda Gedimino. Tento čin podráždil jezero, a to nezamrzne či neroztaje, dokud nezíská hlavu dalšího utonulého.

Hrad je samozřejmě úžasnej. Jsou tady davy turistů, a to už takhle ráno, co se tady asi musí dít odpoledne!

Trakai - nový hrad

Trakai - starý hrad

Sraz máme v 11:15, chybí nám jedna paní, spletla si sraz o hodinu, takže musíme čekat. Když přišla, zase nám chyběl průvodce, který jí šel hledat. Když už pšišel i průvodce, tak zas musel běžet za jedním pánem, který je hluchoněmý a šel se zatím někam projít. Zmatek.

Další zastávka - hlavní město Vilnius. U města se stavíme na kopci Tří křížů, odkud nám průvodce ukazuje památky ve městě. Máme 4,5 hodiny na prohlídku.

Pohled z Kopce tří křížů

Nejdřív jdeme do Muzea KGB - cely, samotky, "vodní" cela, kam na vězně kapala stále voda.

Samotky

Pak jdeme k Parlamentu. Před ním barikády, ostnatý drát, kříže a fotky zabitých ruskou armádou - z r. 1991, když bránili po vyhlášení nezávislosti úřady.

Další zastávka - Horní hrad, založil (stejně jako město) kníže Gediminas. Z hradu se dochovala věž se 78 schody a pěknou vyhlídkou. V podzemí dělostřeleká děla. Jdeme i do podzemních chodeb.

Vilnius - hrad

Vilnius - z hradu

Dále Katedrála, vedle ní se zvonicí vysokou 57 m.

Dál Dolní hrad - královský palác, který býval kulturním centrem. Dál Kostel sv. Anny - jedna z dominant Vilniusu z 15. stol., vystavěn z červených cihel 33 rozdílných tvarů. Vedle něj další obranný kostel sv. Bernarda. Dál Prezidentský palác - palácový areál z 18. stol.  Pokračujeme - Univerzita - z r. 1570, komplex historických budov, labyrint 13 nádvoří, galerie, observatoř, univerzitní kostel sv. Jana se zvonicí. Univerzitní knihovna obsahuje více než 6 miliónů knih, dnes tu studuje asi 16000 studentů. Dál radnice ze 14. stol. Kostel sv. Kazimíra - nejstarší barokní kostel města. Brána Medininkai - jediná dochovaná brána z původních 9ti městských bran. Dominikánský klášter a kostel.

A taky obchůdky...

Kostel sv. Anny

Pohled z dělostřelecké bašty

A jedeme do kempu u vesničky Paluše. Průvodce nám dal tip, kam zajít večer do hospody, zvenku prý vypadá šíleně a je celá betonová, ale uvnitř je vše ze dřeva a pěkná. Uvidíme. Kemp vypadá příšerně. Je to v lese u jezera, záchody jsou prý někde stranou zastrčené, ale je to prý takový humus, že tam ani nemáme chodit. Pitná voda je kus odtud u nějaké paní, či co. Začalo pršet, takže rychle stavíme stany v dešti. Naštěstí déšť trval jen chvíli. Všude tady je strašně žab, snad se nám nenastěhujou do stanu. Večer jdeme do té hospůdky...je opravdu pěkná. Někde blízko u kempu jsou prý i otevřené potraviny.  Z hospody jdeme po půlnoci, nemůžeme usnout, protože řidiči se opili a dělají hroznej bordel, vyřvávají ruský písničky, pak si dělají v autobusu diskotéku...

Pondělí 26.7.

Ráno vstávám v 8:00 hod. Jdeme nakoupit do potravin pečivo a vodu. Dnes nás čeká pěší túra v NP Aukštaitios. Park má asi 300 km2, 69% lesů, 15% jezer (126 jezer), 60 druhů savců. Žijí tady losi, vysoká zvěř a divoká prasata. Někteří si zaplatí lodičky. Všechny věci v kempu jsme dali radši do autobusu a v 9:30 vyrážíme na túru. Autobus nás zavezl na výchozí bod a my půjdeme zpět do kempu asi 15 km. Je to příjemná procházka, Pobaltí je naštěstí skoro rovina, takže žádné hrozné výstupy. Cestou hradiště, pak jdeme na nejvyšší horu parku - Ledakalnis (155 m). Z vrcholu si každý odnášíme kamínek - prý se tak zbavíme svých hříchů. Procházíme vesničky okolo jezer.

Hradiště

Nejvyšší bod parku - Ledakalnis

Do kempu dorážíme ve 14:00 hod. Autobus je zavřený, protože řidiči spí a otevřou až za hodinu. Takže se nemůžeme ani najíst, ani oblíct, je mi zima. Autobus otevřeli až za dvě hodiny, to už jsem pořádně zmrzlá. Konečně můžeme udělat polívku a oblíct se. Střídavě trochu prší. Pak se jdem ještě projít, pozorujeme západ slunce. Okolo devátý večer jdem ještě do potravin něco nakoupit, hlavně něco k pití.

U vesničky Paluše, kde máme kemp, jsou hezký totemy -

Paluše - kostel

Autobus zavřený, řidiči spí...

Úterý 27.7.

Ráno budíček v 5:00, jedeme do Lotyšska. Na hranicích 7:00. Koukli jen do kufru autobusu, dali nám pár razítek a jedeme dál. U další budky náš průvodce dostal za úkol vybrat pasy. Tak je vybral, šel jim je odnést a pak přišel zpátky s tím, že nám je musí vrátit a oni si je vyberou sami. Každého si chtějí osobně zkontrolovat podle pasu, ale usmívají se na nás. Po hodině nám pasy vrací, řidiči vypisujou pokutu za prý rychlou jízdu na hranicích - víc než 40 km/h. Celník prý chtěl psát do počítače veškerá čísla pasů, ale u 30-tého to vzdal a vše zas vymazal.